Donderdag 23 juli 2020: Touren op tandem Toby

23 juli 2020 - Apeldoorn, Nederland

Vanmorgen was het bewolkt en frisjes met 13 graden. In de loop van de dag haalden we 22 graden, ideaal fietsweer.

Jan plande op zijn smartphone een fietsroute van 40km en we hebben dat parcours perfect  afgelegd, zonder één keer fout te rijden. We startten bij het wildkijkscherm hier vlak in de buurt. Daar zagen we enkel in de verte een jeep van de parkwachters. In het begin van de maand spotte iemand hier een wolf. Omdat er op de Veluwe heel wat schapen rondlopen, wordt er geëxperimenteerd met verplaatsbare hekken voorzien van een soort flexibel gaas waar 4.5 volt op staat. Dat blijkt voldoende om de wolven af te schrikken. Plaatselijke boeren krijgen de onkosten voor zo een afrastering vergoed. Voorlopig zijn de wolven nog niet erg duur voor de Nederlandse staat. De meeste schadevergoedingen die uitgekeerd worden, staan op rekening van ganzen en ook wel van mezen.

We picknickten vlakbij een grafheuvel uit het stenen tijdperk. Er zijn heel wat van die grafheuvels te vinden op de Veluwe en zelfs grote urnenvelden die teruggaan tot 2000 voor Christus. De meest recente dateren van 500 voor Christus. Verder op onze route ontdekten we een replica van zo een prehistorische grafheuvel, eigenlijk een soort dwarse doorsnede.  Een vijfjarig Belgisch meisje vond de hagedis die Jan had gespot, veel interessanter.

Na behoorlijk doorfietsen hielden we halt op een gezellig terras. We waren omringd door Friezen, die al babbelend ontdekten dat ze allemaal uit Leeuwarden of omgeving kwamen. In de terrastuin stond een groot houten beeld dat een vliegend hert voorstelde. Zowel in de tuinen van brasseries als in voortuinen van privéwoningen vind je wel meer dieren uit boomstammen gesneden. De ene houtsnijder is al getalenteerder dan de andere. We vonden ook banken die mooi uitgesneden waren, eentje met bijen en een bijenkorf en een andere met een paardenkop.

Op onze route lag het wildkijkscherm Hemellootjes, maar spijtig genoeg kan je dat enkel bezoeken onder begeleiding. Je moet vooraf reserveren, donkere kledij en stevige stapschoenen dragen en 14 euro per persoon betalen. De wandeling heen duurt drie kwartier en je moet een uur ter plekke blijven. Er is pas eind augustus plaats om mee te wandelen.

In het VVV in de buurt vernamen we dat er vlakbij een ander wildkijkscherm was. Maar ook daar zagen we enkel wat vlinders voorbij fladderen. We fietsten door tot in het centrum van Elspeet en daar heb ik genoten van heerlijke thee en drie mini-scones met clotted cream en confituur. We zaten op het terras van een bloemenzaak, gevestigd in een voormalige boerderij met een stevig rieten dak dat bijna tot aan de grond reikte. Potten en rieten manden vol hortensia’s en geraniums stonden her en der tussen de tafeltjes.

Het vervolg van onze fietsroute liep dwars door een beukenbos, waar we dicht bij elkaar twee everzwijnen hebben gespot. Dat gaf ons voldoende moed om met onze tanden waarop maar drie versnellingen staan, zo een 70 meter te klimmen. We wisten dat de laatste kilometers heel de tijd naar beneden liepen. Dat was een tof vooruitzicht. Straffe planning van de rittenmaker!

Op ons terrasje thuis was het heerlijk rustig om te ten. De Duitsers zijn naar huis. Ze hebben braaf de tuinstoelen die ze stukmaakten betaald, onze huisbazin was tevreden. ‘Je moet tegen een stootje kunnen als je verhuurt, anders doe je het beter niet’, zei ze.

Het heeft even gedruppeld, maar ondertussen is het weer droog. Misschien rijden we met de auto  nog even naar het wildkijkscherm in de buurt. Dat zal ervan afhangen wanneer tandem Toby wordt opgehaald.

Lieve Groetjes

1. Herman Plasmans:
    23 juli 2020
    Mooie foto's en prachtige teksten, jullie verwennen ons.
  2. Deman Bianca:
    24 juli 2020
    Prachtige foto's en mooi houtsnijwerk, echte kunstwerken. Jullie vertoeven daar wel in een heel boeiende streek met heel veel geschiedenis en het wildleven is ook niet te versmaden. 👍
  3. Anne:
    24 juli 2020
    Prachtige houten kunstwerken. Natuur, tandem Toby en eindelijk rust op jullie terras.
  4. Els en Hugo:
    24 juli 2020
    Het is elke dag uitkijken naar jullie reisverslag, leuk om te lezen en mee te genieten van jullie ervaringen. De bijbehorende foto's spreken ook voor zich. Fijn om te lezen dat de luidruchtige Duitsers vertrokken zijn niet?
    Els en Hugo
  5. Noel De Goe:
    24 juli 2020
    Ik vraag me af of er met een Vlaamse Toby ook zoveel te beleven valt hier in onze stille Kempen ...waarschijnlijk niet of het moet met dezelfde Blogster zijn..