Woensdag 22 juli 2020: Elburg en wildkijkscherm Enkhout

22 juli 2020 - Apeldoorn, Nederland

Gisteren vlogen er drie klepperende ooievaars over ons huisje tijdens ons ontbijt. We waren niet snel genoeg om hen te fotograferen. De roofvogel die we vanmorgen zagen, staat wel op de foto. We vermoeden dat het een kiekendief is. Het is hier een echt vogelparadijs. In de met  klimop begroeide afrastering van onze tuin wonen heel wat kwetterende mussen.

Omdat mijn zitvlak en het zadel van onze tandem niet de beste vrienden zijn, bezochten we vanmorgen met de auto het middeleeuwse vestingstadje Elburg. Vroeger was het een havenstadje aan de Zuiderzee en er is nog steeds een jachthaventje. Het stadje is een kleine rechthoek, omringd door wallen en de straten lopen recht op recht, nergens vind je een kronkelend paadje. Elburg is blijkbaar een toeristische trekpleister en daarom bleven we er niet lang. Naarmate het later werd, vonden we het echt te druk in deze coronatijden.

Op terugweg aten we een lekkere, maar vrij karige maaltijd op een terras met zicht op een mooi aangelegd minigolf parcours. Dat was zeker iets geweest voor Kristien.

Weer thuis werden we opnieuw verwelkomd door de Duitse boenkeboenk muziek. De eigenaar van de vakantiehuisjes, een dierenarts, kwam even polsen of we niet te veel last hadden van het lawaai. In de twintig jaar dat hij hier gasten ontvangt, heeft hij nog nooit zo’n lastigaards gehad. Niet alleen blijven ze de hele tijd thuis en zetten ze hun radio keihard, maar er is er eentje bij met een spijsverteringsprobleem en alle geluiden die daarbij horen. “Den Deuts”, ik heb het er niet zo op begrepen.

Jan plande een korte fietstocht naar een wildkijkscherm hier in de buurt om toch nog wat te genieten van onze tandem. Het was even zoeken maar twee boswachters wezen ons de weg. Met hun luide stemmen hadden ze intussen al het wild verjaagd. We bleven echter geduldig wachten. Na een half uurtje spotten we een viertal everzwijnen met het kleine verrekijkertje dat Jan jaren geleden bijeen spaarde met punten van Esso tankstations. Na een tijdje kwam een bejaard koppel uit Kortemark ook genieten van het natuurschoon. Zij wisten te vertellen dat er dit jaar 8000 everzwijnen moeten afgemaakt worden en dat er op de Veluwe drie roedels wolven zouden leven. Ze hadden dat vernomen van een boswachter. Volgende week zou hun dochter moeten arriveren om samen van de vakantie te genieten, maar de ouders vreesden dat ze misschien niet zal mogen reizen vanwege corona.

Vanavond nog een spelletje scrabble en dan zit dit rustig dagje erop.

Lieve Groetjes

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Anne:
    22 juli 2020
    Zonnig weer, natuurgeluiden... meer moet het niet zijn.
  2. Noel De Goe:
    Vandaag fotojacht blijkbaar.
    Wist niet dat er daar zoveel everzwijnen leven.
    Reizen om te leren.
  3. Vera:
    Genieten!
  4. Ria:
    23 juli 2020
    Wat een prachtige fauna en flora, ik ben echt onder de indruk, en dat bij onze bovenburen. En die salade ziet er ook zeer smakelijk uit ! Geniet van jullie ontdekkingen en nog veel succes op de tandem !!
  5. Jeannine Ceulemans:
    23 juli 2020
    Wat je andere fans al geschreven hebben: écht 'leuk lezen', Nederlandse pareltjes ontdekken, prachtfoto's bekijken... Ik geniet mee! Hasta pronto. Jeannine
  6. Magda Wynants:
    23 juli 2020
    Eindelijk je boeiende reisverhalen kunnen lezen. Zo dichtbij en zoveel mooie idyllische plekjes en prachtige natuur. Ook wij hebben in de omgeving van Leiden zoveel pittoreske dorpjes gezien ( en naar knooppunten moeten zoeken). Met de tandem moet ook wel een unieke ervaring zijn. Geniet er nog van!
  7. Gilberte:
    23 juli 2020
    Door jullie ogen ontdek ik weer een ander stukje Nederland. Prachtige natuur, typische Nederlandse stadjes en een fietstocht op een tandem, dat laatste heb ik zelf al lang eens willen doen....