2 augustus 2023 Dagje kuieren in Kopenhagen

2 augustus 2023 - Copenhagen, Denemarken

Ons hotel ligt vlakbij het eindstation van de metro. We kunnen ons dus niet vergissen van richting.Volledig automatisch bestuurd brengt de tram je in een tiental minuutjes naar hartje Kopenhagen.

Na vijf roltrappen en één trap stonden we bovengronds, vlakbij de imposante Marmorkirche. De ronde kerk is omgeven door majestueuze beelden en bovenop de koperen koepel schittert het gouden kruis in de zon.

Op de Amalienborg Slotsplads kan je de koepelkerk nog goed zien. Het imposante ronde plein wordt omgeven door vier paleizen die samen het koninklijk slot vormen. We ontmoetten er enkele levende tinnen soldaatjes die de wacht hielden. Het was nog te vroeg om de Changing of the Guards bij te wonen. We besloten de soldaten tegemoet te wandelen, richting Rosenborg Slot. Het kasteel grenst aan het prachtig onderhouden koninklijk park. We hielden er halt om er onder een parasolletje te genieten van een koffietje/theetje met zoete lekkernij. De kazerne van de koninklijke lijfwacht bevindt zich naast het Rosenborg Slot. Vanuit de verte zagen we de soldaten oefenen. Er zijn ook meisjes bij, maar je moet wel minstens 1,75m groot zijn.  Anders maak je geen kans.

Wachten op de parade van de soldaten vonden we toch wel wat tijdverlies. Daarom stapten we in het zonnetje naar de toeristische trekpleister Nyhavn. Het was er bijzonder druk, maar het is echt een hoogtepunt. De kleurrijke huizen, het brede kanaal, de houten zeilboten, echt prachtig. Om onze voeten wat rust te gunnen, scheepten we in op een platte brede kanaalboot. De gids op de boot vertelde alles eerst in het Engels en daarna in het Deens. Zo konden we toch af en toe wat begrijpen van onze zustertaal.

Onderweg voeren we onder 14 bruggen. De laagste vond ik niet zo spannend, maar de smalste wel. De kapitein had gelukkig zeer veel ervaring.  Vanop de boot kan je volop genieten van de prachtige architectuur. Oud en nieuw vloeien naadloos in elkaar over.

Het weerbericht had maximum 20° voorspeld, maar op het dek was het behoorlijk heet. Bij aankomst hebben we op een koele (letterlijk en figuurlijk) boot een tafeltje binnen gekozen om even uit de ‘blakke’ zon te zitten. Het zeer lekkere smörrebröd sloeg een kleine krater in onze portemonnee, maar we hebben er geen spijt van.

In de namiddag kuierden we langs de autovrije oever naar de kleine zeemeermin, want die hadden we op de boot enkel langs achter gezien. Het was fijn om de gebouwen te herkennen en er wat meer over te weten dankzij de uitstekende gids op de kanaalboot. Die wist te vertellen dat het dak van het prachtig operagebouw wordt gebruikt voor duikwedstrijden. Waaghalzerij, vonden wij.

We hebben de groetjes van Ria gedaan aan de kleine zeemeermin. Het beeldje is echt schattig, zo klein op haar rots. Blijkbaar is ze besteld door een man die zo verliefd was op een balletdanseres dat hij een beeld wilde dat op haar leek.

We eindigden ons dagje Kopenhagen in de koninklijke tuin. Terwijl we er picknickten op een bankje (denk aan de krater in onze portemonnee) bekeken we de honden uitlaters, de joggers, de frisbee spelers en de luie genieters op een dekentje in het gras.

Op de metro terug werd ons kaartje gecontroleerd door een dame in knap uniform. Ze was niet alleen, ze had een mannelijke collega. Zo kon ze hem ondersteunen in geval van nood.

Het was een heerlijke dag in, wat mij betreft, de mooiste stad die ik ooit heb bezocht.

Heel veel groetjes, we genieten van al jullie lieve reacties!

En voor de Tommeltjes : een hele goede reis!

1. Rezy Van der Linden:
    2 augustus 2023
    Wat een prachtig verhaal, deze stad lijkt uitzonderlijk mooi👍🏼
  2. Pieter-Jan Peeters:
    2 augustus 2023
    Wat een mooie stad en heel mooi weer daar!
    Groetjes van de Ranstenaren :)
  3. Ann:
    2 augustus 2023
    Jullie hebben daar wel een mooi weertje
  4. Katelijne De Wandel:
    2 augustus 2023
    Kopenhagen is inderdaad prachtig en zeer kleurrijk. Fascinerend. Tof dat jullie er ook zo over denken.. Fijne reis verder.
  5. BAI:
    在丹麦一定要尝尝那里的三文治,品质丰富味道很好。
  6. Herman Plasmans:
    3 augustus 2023
    Ik ben al twee keer in Kopenhagen geweest, het is een bijzondere stad. De kwattasoldaatjes die de wacht aflossen zijn echter niet te vergelijken met Horse Guards in London. Hopelijk kun je ons nog wat Deense woordjes leren. Als je een krant vindt in het Deens of Zweeds mag je die voor mij bewaren, altijd interessant om een collage te maken in een taal die niet iedereen begrijpt.
  7. Die van Café Kamiel:
    3 augustus 2023
    Zalig jullie lachende gezichten tegen die zomerse blauwe lucht! ☀️😎
  8. Leo:
    3 augustus 2023
    Gelukkig de stad kunnen bezoeken met mooi weer. Vrienden van mij zegden vroeger altijd: “Je moet een stad bezoeken in de week, dan leeft ze.”
  9. Kristien:
    3 augustus 2023
    Heb je meegedaan met de tai chi, mama? ;)
  10. Teresa Lozano:
    3 augustus 2023
    Wat een genot om te weten dat jullie Kopenhagen zo leuk vinden..
  11. Deman Bianca:
    3 augustus 2023
    Wat een mooie levendige stad en dan nog dat mooi weertje, heerlijk!
    Groetjes uit een nat en somber Mortsel
  12. Anne:
    3 augustus 2023
    Wat een prachtige stad!! Genieten in de tuinen met het ☀️ het kan niet beter. :)
  13. Noel De Goe:
    3 augustus 2023
    Jullie in het zonnetje wij uitkijken naar de hemel Wolken om wat te wachten Gisteren met de fiets naar Lauwers geweest waar alle bussen staan en de fiets aanhang wagens . Met mijn natte kazakke
    (W- vl) durfde ik niet in de bureau binnen Alles onder de gordel druipnat .was wel gezond geen stof en geen diesel uitlaat . Wachtend op jullie volgende reis verslag altijd boeiend om te lezen.Geniet van de koffie want pintjes en wijntjes oei oei my mijn geldbeugel ?!Toch maar genieten ge doet dat geen 2de keer.
  14. Vera:
    4 augustus 2023
    Super! Ik moest lachen met “Ze was niet alleen. … zo kon ze hem ondersteunen in geval van nood.” Heel puntig opgemerkt! 👍