Dinsdag 15 augustus 2023 Naar Hirtshals langs het Skagerrak

15 augustus 2023 - Lillesand, Noorwegen

Eerst en vooral: een gelukkige moederdag aan alle mama’s.

Gisterenavond waren we al helemaal in rustmodus toen we hoe langer hoe meer gelach, gepraat en geroep hoorden vanop de straat. Door het raam zagen we een steeds groter wordende groep mensen in rijen van vier aanschuiven, maar waarvoor??? Ik werd er op de duur zo nieuwsgierig van dat ik Jan kon overtuigen om samen een kijkje te gaan nemen beneden.
We spraken twee jonge meisjes aan die zich hadden losgemaakt van de groep. Ze vertelden ons dat het de start van het academiejaar was en de nieuwe studenten op allerlei manieren welkom werden geheten. Bergen staat bekend als universiteitsstad.

Vanmorgen viel het water met bakken uit de hemel. Ideaal weer om nog op een drafje een deel van het Kode museum te bezoeken. We kozen voor de nalatenschap van Rasmus Meyer, aan het museum geschonken door zijn kinderen. Munch, die we in Oslo gemist hebben, vonden we hier op onze laatste dag in prachtig Noorwegen. Naast de talloze schilderijen uit de 19e en 20e eeuw verzamelde Rasmus ook meubelen en muziekinstrumenten. Zo konden we de vleugelpiano van ‘onze’ violist Ole Bull bewonderen.

Je kan hier uren doorbrengen, maar de ferry wacht niet op twee Belgen uit Mortsel. We kochten een belegd broodje met zalm aan de vissershaven. Dat smulden we op terwijl we braaf in de rij wachtten om in te schepen. Een bejaarde man liep tussen de auto’s om vanonder zijn paraplu foto’s te nemen van buitenlandse nummerplaten. Jan was er niet gerust in toen hij ook onze auto in het vizier kreeg. Ik dacht dat hij gewoon een ‘nummerplaat-spotter’ was, zoals er ook trein- en vliegtuigspotters zijn.

Het schip is veel mooier dan dat op de heenreis. Ook hier klonk na de verplichte veiligheidsberichten feestelijke muziek in André Rieu stijl, terwijl we de haven van Bergen verlieten.

Onderweg klaarde het weer op. Zo hadden we een mooi zicht op de kleine en grote eilandjes waartussen we voeren. In Stavanger meerde het schip aan. Nieuwe passagiers kwamen aan boord en ondertussen werd er gas bijgetankt. Volgens wat er op de groene schouwpijpen staat, is dit een groen schip.

We moeten morgen vroeg op, het ontbijt wordt om 6.00 uur geserveerd. Daarom gaan we voor ons doen vroeg onder de wol.

Tot in Denemarken!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Tere & Bart:
    15 augustus 2023
    Dag Norwegen.. tot volgende keer… Bedankt voor zoveel mooie verhalen en we zijn super opgelucht dat jullie ver van Storm Hans zijn… Goede reis naar ons 🇩🇰 Denmark… Sweet dreams on board!!
  2. Die van Café Kamiel:
    Gratulerer med morsdagen 👩‍👧‍👦💐
    Deze reisblog doet alvast watertanden naar het Hoge Noorden.
    Dodokes daar 🥱😴
  3. Leo:
    15 augustus 2023
    Ja mooie liedjes blijven ook niet duren. Spijtig. Toch meegenoten van het mooie noorden.
  4. Deman Bianca:
    16 augustus 2023
    Blij dat we dit alles hebben mogen meemaken. Goede en veilige terugreis gewenst!
  5. Ria:
    16 augustus 2023
    Geniet vandaag nog van jullie rit door Denemarken! Bedankt voor de mooie verhalen en foto's 👍🖐
  6. Lien Bosmans:
    16 augustus 2023
    Zo leuk om elke dag jullie fijne avonturen mee te mogen beleven! Groetjes uit Ranst
  7. Anne:
    16 augustus 2023
    Na Noorwegen terug naar Denemarken. Bedankt voor al de prachtige foto's en mooie verhalen. Geniet nog van je terugreis door Denemarken.
  8. Erauw Chris:
    16 augustus 2023
    Het was uitkijken iedere dag naar het verslag en de foto's.
    Veilige terugreis !
  9. Kristien:
    16 augustus 2023
    Wat een prachtige reis! Nu kan het aftellen beginnen naar ons weerzien :) dikke knuffel