Woensdag 31 juli: Van East Harling naar Southwold

31 juli 2019 - Southwold, Verenigd Koninkrijk

Vanmorgen waren we allebei lichtjes geradbraakt. Ons bed was uitzonderlijk smal en we deden allebei ons best om de andere wat slaap te gunnen. Aan het ontbijt was onze gastheer uiterst vriendelijk, maar net als gisterenavond vonden we dat hij een rol speelde en vonden we hem niet echt sympathiek.

In de directe omgeving van onze B&B zijn heel wat stoeterijen waar oliesjeiks enorm investeren in Arabische volbloeden.

Op jacht naar de laatste pakjes voor het thuisfront stopten we even in Harleston. Vandaar reden we door een vlak landschap met weids uitzicht. Graanvelden en weides vol varkens wisselden elkaar af. Soms stonden de varkens elk apart met een eigen boogvormig platen kot. Op andere weiden liepen groepjes varkens bij elkaar en hadden ze een groter hok. We weten nu waar de Engelsen hun “bacon” halen.

Rond de middag kwamen we aan in het gezellige kuststadje Southwold. De pier heeft hier twee cafeetjes, twee winkeltjes en een bescheiden lunapark, maar verder niets lawaaierigs en is daardoor heel aangenaam om op te wandelen.

Vanop het strand gezien heeft Southwold drie niveaus. Eerst zie je een betonnen wandeldijk, daarna een beetje hoger een heel brede betonnen wandeldijk waar - tegen de heuvelrug - een ellenlange rij houten strandhuisjes in allerlei vrolijke kleuren naast elkaar staan. De kleinere lijken op onze strandcabines, maar de grotere hebben een verandaatje. Je kan ze per week of zelfs per dag huren, maar een heel aantal zijn in privé handen en heel mooi versierd. Nog een niveau hoger is de straat waar je ook kan wandelen met zicht op zee. Verderop in het dorpje ligt een mooie winkelstraat met cafeetjes en theehuizen.

Toen de vader van George Orwell met pensioen ging, kocht hij hier een huis en zijn zus opende hier een theesalon. George Orwell pendelde vaak tussen Londen en Southwold. Hij verbleef hier een lange periode om te herstellen van een longontsteking. Een juf van de plaatselijke Sint Felixschool stal zijn hart, maar ze is nooit met hem willen trouwen. Ze bleef wel een heel goede vriendin voor zijn vrij korte leven. Hier begon hij aan zijn twee belangrijkste romans: ”1984” en “Animal Farm”. Hier reed hij op zijn brommer door het groene landschap.

In de latere namiddag wandelden we naar het dorpje Walberswick. Even voorbij het jachthaventje van Southwold staken we het riviertje de Blyth over via een voetgangersbruggetje. Op een oude sinteldijk wandelden we door een moerassig landschap. Vanuit de verte konden we de kerktoren goed zien. Maar van de grote kerk die er ooit gestaan heeft, schiet alleen de toren, een kleine zijkapel en een ruïne over.

Onderweg zag de lucht er heel dreigend uit, maar het voorspelde onweer is overgewaaid. Op een bankje aten we wat druifjes en we keerden op onze stappen terug. Het moeras is een geliefd oord voor vogelspotters en we hebben een roofvogel gezien en zelfs gefotografeerd. Hopelijk is die foto gelukt.

We verblijven op de eerste verdieping van een oud hotel, The Randolph, vernoemd naar de vader van Winston Churchill. De plankenvloer kraakt onder het vast tapijt als je erover loopt. De ramen en deuren piepen, maar we hebben tenminste plaats in ons bed. Het hotel heeft ook een restaurant en we vonden het wel gemakkelijk om hier van ons laatste dinertje op Engelse bodem te genieten. We hebben er een lekker glaasje wijn bij gedronken en geklonken op onze fijne vakantie. Morgen zijn we weer thuis.

Lieve groetjes

1. Hilda Mathys:
    Kom veilig terug thuis !
  2. Kristien:
    31 juli 2019
    Hopelijk een kalme zee. Geniet nog van de laatste momenten en tot snel x
  3. Herman Plasmans:
    31 juli 2019
    Ik heb genoten van de dagelijkse portie
  4. Mortelmans:
    31 juli 2019
    Wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt je verslag heeft veel herinneringen losgemaakt. Ik wens jullie een behouden thuiskomst.
  5. Vera:
    31 juli 2019
    Dat was mooi! Ik wens jullie een veilig thuiskomen. xxx
  6. Deman Bianca:
    1 augustus 2019
    Welkom thuis! Heb van uw reisverhalen genoten vol geschiedenis en soms wat humor, maar het voornaamste is dat jullie er van genoten hebben en dat kon je zien. Geniet nog van de laatste uurtjes.
    Groetjes,
    Bianca
  7. Anne:
    1 augustus 2019
    ik zal mijn morgenritueel missen. Met mijn verse gember thee zat ik achter mijn laptop jouw reisverhalen te lezen. Ik heb er echt van genoten. Bedankt dat ik mocht meereizen. Veilig thuis!
  8. Rezy Van der Linden:
    1 augustus 2019
    Goede thuiskomst Jan en Myriam!
  9. Magda Wynants:
    1 augustus 2019
    Ik heb heel erg genoten van jullie reisverhalen; dat had gerust nog wat langer mogen duren. Fijn dat jullie zo een leuke en boeiende vakantie gehad hebben en wij daar mee van hebben kunnen genieten.
  10. Jacqueline & Guido:
    1 augustus 2019
    Inderdaad... geen boeiend reisverslag meer ‘s morgens, het zal varen...Hartelijk dank, het was plezant !
    Behouden vaart en veilige , leuke thuiskomst !
  11. Jeanne moons:
    1 augustus 2019
    Na zo'n prachtige reis wens ik jullie een veilige thuiskomst!
  12. Els en Hugo:
    1 augustus 2019
    Een reis waar jullie nog lang kunnen van nagenieten. Zeker als je achteraf de prachtige foto's terugziet.
    Veilige thuiskomst.
    Els en Hugo
  13. Noel De Goe:
    1 augustus 2019
    Aan alles komt er een einde ook aan die prachtige in vele gevallen engelse kust .
    Dank dat ik mogen mocht meegenieten . Veilige vaart en welkom thuis.
  14. Els Peeters:
    2 augustus 2019
    Myriam en Jan. Heerlijk was het om te mogen meereizen en genieten van jullie prachtig avontuur. Bedankt voor alle verslagen en foto’s. Welkom terug thuis. Els en Luc
  15. Gilberte:
    2 augustus 2019
    Zoals altijd weer een prachtige reis (en reisverslag) en mooie (natuur-)foto's! Bedankt dat ik mocht meegenieten en welkom terug thuis in Mortsel!