De voorlaatste dag vrijdag 25 juni

25 juni 2010 - Xian, China

Vanmorgen stonden de inpakkers hier om de belangrijkste spullen van Paul te verhuizen naar Nanjing waar hij vanaf maandag voor anderhalf jaar verder werkt aan een BASF project . Gilberte had zoveel mogelijk voorbereid zodat de mannen hun werk vlot konden doen. Iets te vlot zoals achteraf bleek. Ze hebbenper ongeluk de handbagage mvan Gilberte mee opgestuurd naar Nanjing. Haar zoon bezoekt Paul  in juli en kan haar computer op zijn terugreis meebrengen. Allemaal geen ramp, maar leuk is anders.

Met enige vertraging hebben we nog gewandeld langs de buitenkant van de Zuidtoren en  enkele laatste inkopen gedaan in de moslimwijk. ’s Namiddags verwachtten we bezoek van Cathy, de jonge Chinese studente. Het belangrijkste wat ik van haar uitleg heb onthouden is dat bonen eten heel gezond is. Volgens de Chinese traditie zijn delen van je gezicht verbonden met bepaalde organen. Op hun beurt zijn de organen verbonden met een bepaalde emotie. Als er iets mis loopt met die emotie moet je een bepaalde kleur voedsel eten. Hier hebben ze heel veel kleuren bonen. Moelijker wordt het voor onze keuken als je neus loopt. Dan is er iets mis met je longen door teveel angst. De oplossing: voeding met een zwarte kleur. Hier eten ze dan zwarte bonen en zwart zeewier.

Morgen nemen we afscheid van Xian, de stad van parken, lanen, tempels, beelden en lichtjes. Het was een prachtige reis die me nog lang in het lijf en de geest zal zitten, maar momenteel staat mijn hoofd naar de lichtjes van de Schelde…

Tot in ons kleine maar dappere Vlaanderen

Dikke Zoen

Myriam

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jacqueline & Guido:
    25 juni 2010
    Lieve Myriam,
    Je hebt een onvergetelijke reis gehad en wij hebben er van op verre afstand mee van genoten.
    We verstaan dat je er nu naar uitkijkt om spoedig je man en kinderen weer te zien.
    Weet dat wij ook blij zijn dat je terugkomt. Veilige reis !
    G&J
  2. Noel De Goe:
    25 juni 2010
    Hi Myriam
    wij hebben meegenoten van jullie fantastische China reis .
    Jij hebt nu het Westen en het Oosten verkend het zal blijven kriebelen.
    Nog een veilige terugvlucht .
    Noel
  3. Jeannine Ceulemans:
    26 juni 2010
    Hoi diva,

Je bent op de terugweg... Waarschijnlijk stikkapot maar o zo tevreden na deze 'experience of a lifetime'... 'k Heb net de laatste verslagen en foto's bekeken (dank voor het jongetje met de 'split' in de broek)... Geniet van je terugkeer, en hopelijk kunnen we vlug (nieuwe en oude) ervaringen delen.

Hasta pronto.
    Jeannine
  4. Roger Meys:
    26 juni 2010
    Beste Myriam, Beste Gilberte, Beste Paul,
    Een fantastische reis, met veel info voor de thuisblijvers.
    Wat mij zeker bijblijft is het degelijk en meeslepend verslag van de dagbelevenissen en is zo weergegeven dat je het zich levendig kan voorstellen hoe het daar aan toe gaat.
    Beste Paul,
    Ik lees je gaat er nog 1,5 jaar bijdoen, op een nieuwe locatie zelfs. Ik wens je veel succes en ook een beetje moed, daar aan de andere zijde van de wereld.
    Beste Gilberte en Myriam,
    Een goede terugreis, je wordt thuis zeker verwacht, met open armen denk ik.
    Het allerbeste voor u allen. Roger Meys
  5. An Goris:
    5 juli 2010
    Beste Myriam,

Je bent ondertussen al terug thuis, maar ik wil je toch nog laten weten hoe geboeid ik jouw reisverslag gelezen heb! Ook wat een prachtige foto's! Je zal wel geen spijt hebben gehad van je beslissing om te gaan.

Tot binnenkort, groetjes van An
  6. luc:
    16 juli 2010
    Myriam, met volle teugen heb ik genoten van je reisverhalen. Het was alsof ik alles terug beleefde.
    De manier waarop je het leven van de Chinezen en jullie belevenissen beschreven hebt is echt goed.
    Ik denk dat je ook, buiten de pracht en cultuur die deze twee steden te bieden hebben, de chinese mens ontdekt hebt. Ik begrijp dat je met je zangkunst indruk gemaakt hebt op dat kleine dappere volk.

groeten Luc