Maandag 14 augustus 2023 Naar Bergen

14 augustus 2023 - Bergen, Noorwegen

In één ruk reden we door tunnels en druilerige regen naar de voormalige hoofdstad van Noorwegen, Bergen. We zetten de auto in een parkeergarage in het historisch centrum. Het was nog te vroeg om in te checken.

In een ons onbekend hotel hielden we een hoogdringende sanitaire stop. We spoelden met een koffietje/theetje het afscheid van de prachtige natuur even door. Dat lukte maar ten dele.

Bergen is de natste stad van Europa, maar voor ons scheen het zonnetje. Aan de vissershaven ontmoetten we een boomlange Nederlander die ons aanraadde om verderop iets te eten in de lekkerste bakkerij van Bergen. Hij droeg een rode jas waarop ‘Expert Bergen’ stond. Daarom besloten we  zijn raad op te volgen. We hebben inderdaad heel lekker gegeten, alleen was er een opdringerige wesp op het terrasje. Gelukkig heeft ze ons niet gestoken.

Met nieuwe energie klommen we de trapjes op om de zeer oude witgeschilderde huisjes te bekijken in een wirwar van kronkelende straatjes. Met een auto kan je er onmogelijk door.

Terug aan de kade begon het dan toch even te regenen. We bezochten dan maar de souvenirs winkeltjes die zich in de houten pakhuizen van weleer bevinden. Vroeger heette het hier de Duitse kade. De Duitsers hadden eeuwenlang de volledig vishandel in handen.

Ons hotel is aan een prachtige esplanade vol rode rozen en begonia’s gelegen, maar de kamer is niet even chique. Het hotel is genoemd naar de Noorse violist Ole Bull. Van zijn standbeeld op onze avenue wandel je op tien minuutjes naar het beeld van Edvard Grieg, die in Bergen geboren werd. We haalden de belangrijkste bagage uit de koffer van de auto en checkten in.

We shopten nog even. In een grote boekhandel ondervonden we opnieuw hoe vriendelijk de Noren wel zijn. Een winkeljuffrouw ging speciaal voor ons op zoek naar een Nederlandstalig trollenverhaal. We rondden onze dag af met een aangename avondwandeling naar het mooie bloemenplein voor het Kode museum. Ik denk dat ik thuis mijn bloemen meer regenwater moet geven. Dan bloeien ze misschien even weelderig als hier.

Morgen varen we opnieuw naar Denemarken. Waarschijnlijk hebben we dan geen internetverbinding.

Tot overmorgen!

1. Rezy Van der Linden:
    14 augustus 2023
    De foto’s worden alsmaar mooier👍🏼 een reis om nooit te vergeten ❤️
  2. Erauw Chris:
    14 augustus 2023
    Fijne nacht en bedankt voor de mooie teksten en foto's; het was meegenieten!
  3. Leo:
    14 augustus 2023
    Toch fantastisch dat we er zo mochten bij zijn en mee genieten. Bedankt.
  4. BAI:
    看到你们开心我也很开心。
  5. Deman Bianca:
    15 augustus 2023
    Bedankt voor de mooie verhalen en de prachtige foto's. Heb ervan genoten!
  6. Ria:
    15 augustus 2023
    Hopelijk nog wat tijd om te genieten van het prachtige Bergen voor dat jullie de Ferry op rijden, ik duim voor een 🌞 als jullie de haven verlaten zodat jullie op dek kunnen genieten van een prachtig uitzicht!!
  7. Hugo Peters:
    15 augustus 2023
    In Bergen kan je ook het huis bezoeken waar Edward Grieg woonde en werkte. Zijn piano en een hoop muziekstukken staan nog in het huis of in zijn tuinhuis waar hij ook veel vertoefde. Het uitzicht in daar ook prachtig. Geniet nog van deze geweldige mooie reis.