Donderdag 17 augustus 2023 Naar huis

17 augustus 2023 - Kontich, België

Eerst en vooral: gelukkige verjaardag, lieve Lien!

Het was geen eenvoudige terugrit door de hevige regen en de vele wegenwerken, maar we zijn veilig thuis!

In Essen bezochten we nog Villa Hügel, waar vier generaties van de Duitse familie Krupp, staalfabrikanten, gewoond hebben.

Het gigantische gebouw straalt geen elegantie uit, maar wel Duitse gestrengheid. De plafonds zijn zeker 8 meter hoog en de schilderijen aan de wand zijn meer dan levensgroot. Nergens wordt vermeld waarmee de familie schatrijk is geworden. Er worden enkel een paar scheepsschroeven, sleutels, deurbeslag en lantaarnpalen getoond. Van kanonnen en andere wapens geen spoor, uiteraard ook niet van het criminele oorlogsverleden.

Toen in 1902 de 16-jarige Bertha Krupp het bedrijf en alle bezittingen erfde, werd ze de rijkste vrouw van Duitsland. Toch is ze erin geslaagd een gelukkig leven uit te bouwen samen met haar door keizer Wilhelm gekozen man en hun acht kinderen. De bijnaam, dikke Bertha, voor allerlei artillerie vindt zijn oorsprong bij haar.

De glooiende tuin is prachtig en sluit aan bij een park met eeuwenoude bomen. We strekten er nog even onze benen en dan reden we recht naar ons huisje in de Walter Pompelaan!!!

Heel erg bedankt voor jullie lieve reacties. Daar hebben we echt heel erg van genoten op onze prachtige reis

xxx
Jan en Myriam

1. Anne:
    17 augustus 2023
    Altijd fijn om te weten dat jullie veilig thuis zijn aangekomen. Nog beiden hartelijk dank dat ik dankzij de verhalen kon meereizen naar het Noorden.
  2. Herman Plasmans:
    18 augustus 2023
    Beste Jan en Myriam dank dat we alle dagen werden verwend met mooie foto’s en teksten, ik hoop jullie weldra te ontmoeten
  3. Tere & Bart:
    18 augustus 2023
    Beste Myriam & Jan, bedankt voor het delen van deze ervaring. maar vooral bedankt voor jullie bezoek. Jullie weten de weg al... Tot de volgende keer en rust van de vakantiedagen...😉🤗😘
  4. Els Peeters:
    18 augustus 2023
    Jan en Myriam. Bedankt dat we mochten meereizen op deze wonderlijke en onvergetelijke reis. De prachtige landschappen, de musea, de heerlijke maaltijden en de ontvangst bij vele vriendelijke mensen maakten deze vakantie tot een uitzonderlijke belevenis. De herinnering aan dit land van de duizend trollen zal voor altijd een aparte plaatsje krijgen in jullie hart. Dit was voor ons zoveel jaar geleden ook het geval. Ook de foto’s spraken boekdelen. Het mindere weer af en toe neem je er dan met plezier bij. Een grote MERCI voor dit geweldige “mee-reis” verhaal! Tot binnenkort! Els en Luc
  5. Kristien:
    18 augustus 2023
    Het sluitstuk van een onvergetelijke reis. Vanavond een grote portie spaghetti 😉 tot straks!!
  6. Noel De Goe:
    20 augustus 2023
    Gelukkig goed thuisgekomen… een reuse vacantie voor jullie eens iets heel anders.
    Noorwegen in een nutshell hebben we gedaan aangesloten bij een groep van omsteek
    Van Waregem Deerlijk alles in hun plat W-VL .