3 augustus 2023 Stappen en nog eens stappen in Kopenhagen

3 augustus 2023 - Copenhagen, Denemarken

Vanmorgen bezochten we de botanische tuin die verbonden is aan het natuurhistorisch museum van Kopenhagen. We zijn als Belgen natuurlijk verwend door de platentuin van Meise, het arboretum in Kalmthout en de koninklijke serres in Laken. De palmserre was niet echt goed onderhouden en in de tuin waren heel wat paden afgesloten voor onderhoudswerken. De vlindertuin was wel heel mooi, er vlogen heel veel verschillende soorten vlinders rond.

Op een drafje stapten we naar de kazerne van de koninklijke lijfwacht. We zagen hen nog net vertrekken op hun parcours richting koninklijk paleis dwars door de straten van Kopenhagen.

Aan het paleis dromden dichte rijen mensen samen, in de hoop een glimp te kunnen opvangen van de aflossing van de wacht. Zodra de luid geschreeuwde bevelen en het scherpe klikken van de laarzen hoorbaar waren, gingen alle armen de lucht in om te filmen wat de gsm-eigenaars zelf niet konden zien. Wij stonden helemaal aan de zijkant, maar Jan heeft toch een paar fotootjes kunnen schieten.

Onze vermoeide voeten geraakten toch tot aan het water. Daar zaten we lichtelijk uitgeput onder een grote parasol toe te kijken hoe een jong scoutsmeisje, aangemoedigd door twee boyscouts, hoog in de touwen van een grote zeilboot klom. Na een heerlijke caesar salad kwamen we terug op onze plooi.

Het aangekondigde regenweer van 13.00 uur bleef weg. We hadden weer energie en lieten de metro links liggen. Onderweg naar het beroemde museum, de Glyptoteket, werd de lucht inktzwart.

We bereikten net op tijd de ingang van het statige museumgebouw. Je wandelt naar binnen via de prachtige wintertuin. Dankzij een hoge glazen koepel baden marmeren standbeelden en reuzehoge planten er in het licht. We bezochten enkel de Romeinse en Griekse zalen en ook een stukje van de Egyptische kunstschatten. De mozaïeken op de vloer, het stukwerk op de plafonds en de aparte opstelling van de beelden zijn ronduit verbluffend. Er zijn heel wat borstbeelden die je lijken aan te kijken. Ze zijn vaak meer dan twee millennia oud en toch komen ze heel levensecht over met rimpels of een haakneus, met een ingewikkeld kapsel of kaal. Ook de podcasts die je kan beluisteren, brengen het geheel tot leven.

Nog verder rondstappen wilden onze voeten niet meer en ook ons hoofd zat boordevol indrukken. We moeten nog eens terugkomen.

In een Deense versie van Starbucks dronken we nog een koffietje/theetje met een stukje gebak erbij terwijl het buiten blaasjes regende. We hebben de bui laten uitplenzen en geraakten droog in het nabijgelegen metrostation.

Tussen die gigantische, blinkende roltrappen en hoge verlichte plafonds heb ik de indruk dat ik een bijrolletje speel in de serie Startrek. Het lijkt alsof je in een spacestation van de toekomst rondloopt. De duidelijke en krachtige stemmen door de microfoons zouden evengoed ‘Beam me op Scotty’ kunnen zeggen.

In onze hotelkamer moesten we toch even uitrusten van de 16.584 stappen en van de vele indrukken vooraleer we aan tafel gingen. Het eten hier in het hotel is een aanrader en we werden heel vriendelijk bediend.

Morgennamiddag varen we naar Oslo. Of we op de boot internet hebben, weten we niet. Dus misschien tot overmorgen!

1. Hilde:
    3 augustus 2023
    Wat een mooie cactussen !
  2. Rezy Van der Linden:
    3 augustus 2023
    Misschien eerder een vermoeiende maar prachtige dag met veel belevenissen en indrukken … op tijd wat rust inplannen ..
    Liefs uit Edegem
  3. Erauw Chris:
    3 augustus 2023
    mooie kiekjes met hier en daar dreigende lucht.
    Blijven stappen als jullie terug zijn ;-)!! ; aansluiten bij de toffe wandelclub "De Dauwstappers" in Edegem; wij zijn er ook lid :-)
  4. Leo:
    4 augustus 2023
    Weeral een mooie reisdag achter de rug. Spijtig van het minder gunstige weer. Mooie foto’s.
  5. Ria:
    4 augustus 2023
    Goede vaart naar Oslo! Laat vandaag de voetjes maar wat rusten en geniet!
  6. Anne:
    5 augustus 2023
    Weeral een mooie dag met prachtige foto's