4 augustus 2023 Van Kopenhagen naar Oslo

5 augustus 2023 - Oslo, Noorwegen

Vanmorgen hadden we nog tijd om Christiania te bezoeken, een stad binnen Kopenhagen, waar zo goed als absolute vrijheid heerst. Toen militairen het gebied van 22 ha verlieten, werd het ruim veertig jaar geleden ingepalmd door krakers. Nu kan je er als bezoeker naar hun bontgekleurde behuizing kijken en spulletjes kopen op hun marktje. Er worden ook mooie bakfietsen gemaakt. Het geld dat verdiend wordt, gaat in een gemeenschappelijke pot. Tot zover de idyllische versie van het verhaal. Er worden openlijk drugs verkocht door ongure types, sommigen van hen zijn zelfs zo goed als gemaskerd. Je mag er geen foto’s nemen, ze zullen niet willen dat ze herkenbaar op het internet belanden. Er ligt vuil op de straten en de bewoners wassen zich in een gemeenschappelijke ruimte die vroeger dienst deed als kerk. Sommige huizen zien er redelijk uit, andere zijn niet veel meer dan een barak.

Verontrustend vind ik dat er ook jonge kinderen wonen. Worden die op tijd gevaccineerd? Leren ze op niveau lezen en schrijven? Wat gebeurt er met hen als er mensen onder invloed in hun buurt komen? Ik hoop dat de Deense staat daar toezicht op houdt.

Voor ons liep een jong meisje helemaal in het zwart gekleed. Heel haar houding straalde een tristesse uit. Het was duidelijk dat ze een zakje kunstmatige vreugde was komen kopen in Christiania. Jan was heel blij dat we er niet te lang zijn gebleven. In Kopenhagen zelf hebben we zeer weinig daklozen of bedelaars gezien. Zouden die hun plekje vinden in Christiania?

Op de terugweg naar onze auto hebben we net als kleine kinderen genoten van zitjes vooraan in de metrotram. Het zicht op de sporen en de tunnel terwijl de tram er tegen hoge snelheid doorheen zoeft, vonden wij best spectaculair.

De dagen in het mooie Kopenhagen zijn voorbij gevlogen. We stonden vooraan in de rij om de ferry naar Oslo op te rijden. We genoten van de wind in onze haren op het buitendek. In het Seven Seas restaurant mochten we zo dikwijls als we wilden een bord vullen aan het buffet. Het leven aan boord is best in orde.

1. Jacqueline & Guido:
    5 augustus 2023
    Hopelijk geen ruwe zee en geen misselijkheid bij de overtocht…en dan even mooie dagen in Noorwegen als in Denemarken !
  2. Hilde:
    5 augustus 2023
    Jan ziet er uit of hij het hele schip gaat managen 😌
  3. Herman Plasmans:
    6 augustus 2023
    Ik en Hedwig waren ooit ook in Kopenhagen en Christiana, we vonden het daar eng en we hadden veel schrik dat ze ons fototoestel zouden afpakken.