maandag 31 juli 2023 Van Mortsel naar Bispingen

31 juli 2023 - Bispingen, Duitsland

Vorig jaar vertrokken we op vakantie bij een temperatuur die rond de 38° cirkelde. Vanmorgen was het 20 graden minder.

Vlak over de grens met Duitsland dronken we een koffietje, maar onze eerste echte stopplaats was het gezellige stadje Kettwig. We wandelden langs kronkelende straatjes vol pittoreske huizen. De schalies die niet alleen het dak, maar ook een groot deel van de muren bedekten, werden in mooie patronen aangelegd. In een plaatselijke Konditorei aten we een lekker belegd broodje. Picknicken stelden we even uit vanwege de dreigende lucht.

Ruim 200 km verder hielden we halt in het kuuroord, Bad Salzuflen. In het historisch centrum was het op zijn Duits proper. De huizen, waarvan sommige dateerden uit de jaren 1600, waren prachtig beschilderd, maar de staten lagen er eerder verlaten bij. Het Kurpark ligt 5 km buiten het centrum. Aangezien we een goed gevulde, dus redelijk zware koelbox vol lekkers bij hadden, reden we er met de auto naartoe. Een mooie kiosk tussen verzorgde bloemperken geeft de plek aan waar de warmwaterbron ontspringt. Heel erg warm is het water niet, ongeveer 21°. Belangrijker voor de mensen die komen genieten van de thermen is het hoge zoutgehalte van het water.

We vonden geen picknicktafel, maar wel twee banken onder een grote kastanjeboom. Met zicht op een metershoge fontein hebben we gesmuld van onze tomaatjes met garnaal en natuurlijk van de ‘patatsalade’.

De verdere rit naar Bispingen verliep vlot. In de andere rijrichting stonden talloze vrachtwagens en auto’s stil. De file was enkele kilometers lang. De regen, die al een hele dag dreigend boven ons hoofd hing, zette zich in net toen we aanbelden aan het hotel. Nu horen we het vanuit onze kamer behoorlijk plenzen. Van het balkonnetje kunnen we misschien morgenvroeg genieten.