The Yorkshire Moors

28 juli 2018 - Nawton, Verenigd Koninkrijk

We reden nog even richting noorden om het pittoreske havendorpje Staithes te bezoeken. Onderweg passeerden we een politieagent in fluovest, of dat dachten we toch. Het was een levensechte pop en in de voortuintjes van heel wat huizen zaten of stonden allerlei poppen. We hebben niet kunnen achterhalen wat de reden was.

Staithes is prachtig. Je moet langs een steile weg naar het haventje wandelen tussen de middeleeuwse huisjes. Ooit vond de jonge James Cook hier zijn eerste job. Toen was hij nog lang geen captain. De straatjes zijn allemaal letterlijk opgefleurd met vrolijke bloembakken. We hebben wel onze paraplu moeten opendoen want het begon te gieten. Mijn zomerschoenen zijn nog nat. Toen we terug in de auto stapten, brak de zon door.

De rit naar onze B&B van deze avond liep dwars door het North Yorkshire Moors National Park. Weer eens adembenemend mooi. De heide is vroeg in bloei dit jaar want er ligt al een purperen schijn over de heuvels. Ik denk dat het een zee van purper wordt binnen dit en twee weken. We stopten in Goathland waar de schapen volledig de baas zijn. Ze wandelen over de parking en over de straten en zijn helemaal niet schuw. We wisten niet dat vlakbij het station van de Harry Potter films was. Spijtig, dat hebben we gemist!

Na een lekkere lichte maaltijd in een gezellige tearoom met annex gift shop reden we verder richting Helmsley. Onderweg hielden we nog even halt bij een keteldal waar nu enkel koeien en schapen te zien zijn midden tussen allerlei schakeringen groen en hier en daar wat purper. In het dal vonden archeologen voorwerpen uit het bronzen tijdperk en ook aanwijzingen dat er lang geleden Romeinen hebben gewoond. Volgens de infoborden gaat het om het grootste monument van Engeland. Wij vonden het een heel indrukwekkend natuurfenomeen. Je moest wel voorzichtig zijn want het waaide er verschrikkelijk hard. De veranderende patronen in de wolken maakten het landschap schilderachtig mooi.

Helmsley Castle bezochten we weer met een audiofoon die de ruïne tot leven moest brengen. Cromwell en zijn kanonkogels hebben het kasteel zodanig verwoest dat de prachtigste uitleg daar weinig kan aan veranderen. Gelukkig heeft hij de soldaten die in het kasteel verscholen zaten, laten gaan zonder hen een haar te krenken.

Wat ik wel onthoud, is de middeleeuwse oorsprong van het woord ‘constable’ dat nu de laagste rang bij de politie aanduidt. In de middeleeuwen was een constable de poortbewaker en de vervanger van de kasteelheer als die afwezig was.

We zagen dreigende donkere wolken aankomen en beëindigden ons bezoek op een drafje.

In het stadje Hemsley ontdekten we een winkeltje dat een lieve vriendin van mij geweldig zou vinden. Je kan er mooie breiwol kopen en achterin staan honderden crime stories die er zo goed als nieuw uitzien en maar 1 pond kosten. Ik heb me beperkt tot een Nicci French en een Karin Slaughter. Helmsley is zeker een langer bezoek waard, maar de regen en het feit dat er nergens na half vijf koffie te verkrijgen is, dreven ons terug naar de parking. Onderweg brak opnieuw de zon door en we maakten nog een paar foto’s van de Rievaulx abdij, weer een ruïne in het beheer van English Heritage.

In het dorpje Nawton waar we twee nachten zullen verblijven, valt geen enkele pub of inn te bespeuren, maar wel een fish and chips take away. De dikke frieten waren niet volledig geschild en hadden een onaantrekkelijke kleur. Honger is de beste saus en we zetten ons op een bank in een soort mini kiosk en hebben alles tot het laatste kruimeltje naar binnen gespeeld.

Voor het eerst verblijven we in een B&B met een zitkamer voor de gasten, de ideale plaats voor een spelletje scrabble. Onze gastheer zorgde voor thee en koffie met cake en wij zaten in een leren zetel weggezakt in een echt erkertje. We worden hier echt verwend. De man vertelde ons al half zijn leven, want we weten al dat zijn vrouw ‘greener pastures’ opzocht, eens een andere manier om te omschrijven dat je vrouw je heeft laten zitten. Ondertussen is er al een heel lieve Jenny in zijn leven gekomen en met haar verkent hij de streek. Dat is blijkbaar elke keer een ontdekking hoewel hij hier al 22 jaar woont. We kregen van hem al een paar tips en die gaan we zeker onthouden.

1. Leo Huysmans:
    29 juli 2018
    Regen en groen dat gaat goed samen natuurlijk. De natuur ziet er inderdaad prachtig uit. Voordeel van BB je leert mensen kennen en zo ontdek je weer ongekende dingen. Gisteravond even regen, nu terug zon
  2. Noel De Goe:
    29 juli 2018
    Inderdaad in een B&B is het gemakkelijker om in gesprek te geraken met andere reizigers als wij de vreemde taal machtig zijt .Leo zal het het onder vinden op M SC schip .
    Voorts kijk ik met belangstelling uit naar reisverslagen uit “ op weg naar de pool circle “ en die andere
    “Op weg naar(spijtig) huis...”
  3. Deman Bianca:
    29 juli 2018
    Weer een zoveelste boeiend reisverslag! Heb telkens het gevoel dat ik uit een boek aan het lezen ben.
    Wat betreft die lieve vriendin die van wol houdt, heb geen idee wie je bedoelt! I haven't a clue! :-)
    Groetjes en geniet nog van jullie verlof,
    Bianca
  4. Myriam:
    29 juli 2018
    Ik heb een kaartje van dat winkeltje. Ze hebben een website en zijn bereid alles wat je bestelt op te sturen zolang dat via de gewone post mogelijk is. Tof he.
  5. Jacqueline & Guido:
    30 juli 2018
    Je dagelijkse reisverslag geeft mij goesting om de streek ook te leren kennen. De beschrijving van de bezienswaardigheden, aangevuld met jullie prachtige foto’s, nuttige info over B&B’s en leuke anekdotes zou het reizen makkelijk maken. De toeristische dienst zou een promotiemaakster als jij
    kunnen gebruiken.
  6. Els en Hugo:
    30 juli 2018
    Hoe plezant om jullie boeiende reisverslag te lezen. Onze koffers zijn nog maar pas uitgeladen en we hebben (na het lezen van jullie dagelijkse activiteiten) al terug goesting om ze weer in te laden.
    Ook van de foto's kunnen we genieten. Het leven kan mooi zijn hé?