Maandag 25 juli 2022 - van Lermoos naar Mühlbach am Hochkönig

26 juli 2022 - Mühlbach am Hochkönig, Oostenrijk

Om halftien bij ons vertrek was het al 26 graden, het beloofde een hete dag te worden. Jan reed vlot over de Fernpass, de snelweg en de Gerlospass. In Gerlos stonden er bruin-wit gevlekte koeien op de weg die absoluut geen haast hadden. Een paar dorpjes verderop was het iets gevaarlijker. Een grijs-beige koe had onder een brug de schaduw opgezocht en je zag haar bijna niet staan. Gelukkig is Jan een heel alerte chauffeur.

Tegen de middag bereikten we Hochkrimml waar we tol moesten betalen. Ook de parking dichtbij de Krimmler Watervallen moest betaald worden. Het was ondertussen 31 graden en we aten snel een broodje voor we de wandeling naar de beroemde watervallen startten.

De wandelweg was bezaaid met kraampjes waar je souvenirs kon kopen en er liepen massa’s toeristen in de brandende zon. Iets verderop bleek dat je nog eens moest betalen als je de watervallen van dichtbij wou bekijken. Ondanks het massatoerisme waren we heel blij dat we het donderend geraas en de verkoelende nevel die erbij hoort, van dichtbij hebben ervaren. De Krimmler Watervallen bestaan uit drie trappen en zijn de grootste van Europa. In totaal valt het water 380 meter naar beneden.

In de auto was het veel aangenamer dan erbuiten, dus viel het mee dat we nog een eindje moesten rijden in de namiddag. Het kwik steeg tot 34 graden. In Maria Alm dronk Jan een frisse alcoholvrije pint en ik een colaatje onder een luifel die niet veel verkoeling bracht.

We waren heel dicht bij onze eindbestemming maar onderweg kregen we plots file. We stonden meer dan drie kwartier stil in de zon. De thermometer van de auto gaf 38 graden aan, maar dankzij de airco was dat voor ons geen probleem. We zagen een brandweerwagen, een ambulance en een rode helikopter. Motorrijders die de file voorbijstaken, werden teruggestuurd. De weg was een eindje verderop blijkbaar volledig versperd. We vermoedden dat er een zwaar ongeval was gebeurd. Dat werd bevestigd toen het verkeer terug stapvoets op gang kwam: de hulpdiensten hadden de plaats van het ongeval afgeschermd. Vanavond lazen we op een lokale nieuwssite dat een fietser was aangereden door een personenwagen.

We hadden geen eten voor vanavond, maar gelukkig konden we de plaatselijke supermarkt nog bereiken voor sluitingstijd. Vanavond een licht soepje met rijst en brood, eindelijk geen vettige kost.

Ons appartement is op een berg gelegen. Vlakbij staan jonge koeien zonder bel te grazen. Het is hier heerlijk rustig. Je hoort enkel het geruis van de wind door het bos hier vlakbij en af en toe de kerkklok vanuit het dorp beneden. Vannacht gaat het hier wel stuiven want er wordt een zwaar onweer verwacht. Heel in de verte horen we soms al wat gerommel in de lucht.

Normaal gesproken zou je hier moeten kunnen genieten van de goede lucht, maar binnen valt dat tegen: de eigenares heeft een zwaar geparfumeerd poetsmiddel gebruikt. Ik heb zoveel mogelijk ramen opengezet, maar zelfs op het balkon ruik je het. Wie houdt van Febrèze, zal hier goed kunnen ronken. Voor mij wordt dat moeilijk.

Groetjes

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Anne:
    26 juli 2022
    Ik hou van watervallen. Natuur is zo prachtig. Heel leuk om elke dag met jullie mee te mogen reizen.
  2. Deman Bianca:
    26 juli 2022
    Weer een rijkgevulde dag voor jullie en een boeiend verhaal voor de thuisblijvers.
    Groetjes Bianca
  3. Leo:
    26 juli 2022
    Prachtige natuurfoto’s en dan nog een koe krijgen als vervoermiddel, wat moet je nog meer hebben.
  4. Magda Wynants:
    26 juli 2022
    Prachtige foto's. Prettig om mee met jullie te genieten van al dat moois.
  5. Elias:
    27 juli 2022
    Super mooi! Dankjewel voor die mooie foto’s!
  6. Myriam:
    27 juli 2022
    Dag lieve Elias, een dikke zoen van oma en opa. Veel plezier op de bureau van papa xxx
  7. Teresa Lozano:
    27 juli 2022
    Mooie foto´s... Geniet van de koeien met bellen... Groetjes..
  8. Erauw Chris:
    27 juli 2022
    Geniet van jullie trip! Mijn rugzak staat klaar om vanaf vrijdag in Schotland op stap te gaan