Van Hull naar Shipley

20 juli 2018 - Shipley, Verenigd Koninkrijk

Engels ontbijt met een tafeltje aan het raam, dat is een aparte ervaring. Extra genoten omdat wij op eenvoudig verzoek, maar wel met onze allerliefste glimlach, wel een zitje met zicht op zee kregen en de mensen na ons niet.

Het van boord gaan nam zoveel tijd in beslag dat we alle tatoeages van een bende motards goed konden bestuderen. Op hun leren vest lazen we de naam van hun club The Blue Angels Belgium met daaronder een doodskop voorzien van groene (!)helm met vleugels. Die mannen moeten dringend op Engelse les.

Alle toeristen rijden onmiddellijk naar York, maar wij kozen voor Beverley, een verborgen parel. De gele zandsteen van Beverley Minster, de grootste kerk van Engeland, lichtte op in de zon. Een heel aantal huizen in Beverley dateren uit de Georgian periode en zijn voorzien van een witte portiek met daarin een kleurige voordeur.

In de plaatselijk Tesco kochten we broodjes en beleg. Even buiten Beverley vonden we bij toeval een uitgestrekt graasgebied voor koeien. Onder een oude lindenboom kozen we een plaatsje uit zonder koeienvlaaien en daar smaakte onze picknick heerlijk.

Onze volgende stopplaats was Selby Abbey. De plaatselijke kleuters stonden aan de ingang van de abdijkerk dichtbij hun juf met allemaal een kartonnen mortar board op hun hoofdjes. Het was vandaag hun laatste kleuterdag. Volgend schooljaar stappen ze de primary school binnen. Fiere ouders en grootouders zorgden voor een bomvolle kerk. We hebben de viering niet afgewacht want ons doel was het Washington glasraam waarop de stars en stripes is gebaseerd. Vlakbij vonden we nog een curiosum. Als je het kapittel van een bepaalde zuil met een zaklantaarn bescheen, kon je verborgen achter de in steen uitgehouwen bloemblaadjes een miniatuurhoofdje zien van koning Edward.

Toch wel een uurtje rijden bracht ons naar Temple Newsam House. Ondertussen was het wat beginnen regenen. We hadden het huis kunnen bezoeken, maar we genoten liever van de glooiende landschapstuin aangelegd door de beroemde Capability Brown en ook van de aanhorige boerderij waar nu zeldzame rassen worden gekweekt.

De rit naar onze B&B in Shipley verliep minder vlot omdat er plots veel meer verkeer was. Gelukkig is het hier heel rustig. We slapen vannacht in een ruime kamer met rode rozen op het behang. Onder ons raam grazen de paarden.

Op aanraden van de landlady wandelden we naar een plaatselijke pub waar we allebei smulden van gegrilde zalm met een jacket potato. Jan dronk een plaatselijk bier, een Carling, Dat past bij een darling ;-)

1. Leo Huysmans:
    22 juli 2018
    Wat een verslag. Zo kunnen we het echt mee beleven. Inderdaad die dorpjes in Engeland hebben altijd wel iets bijzonders. En verborgen schatten ontdekken is ook een speciale belevenis.
  2. Noel De Goe:
    22 juli 2018
    Boeiend reisverslag ,ik ben zo mee langs die minder drukke wegen.