Dinsdag 13 juli 2021 Sankt Gilgen en de Zwölferhorn

13 juli 2021 - Gmunden, Oostenrijk

Vanmorgen was het 23°, niet verschrikkelijk warm en toch voelde het als plakkerig zweetweer aan.

In onze buurt zijn een viertal kabelbanen, maar het gaat telkens om een grote bak waar veel mensen tegelijk in moeten. Dat vinden we in deze tijden niet echt veilig. Daarom planden we vandaag een bezoek aan Sankt Gilgen waar je in een eitje per twee naar boven kan. De rit voerde ons langs de Attersee. We hielden even halt aan het romantische kerkje van Steinbach am Attersee en weer verbaasde het ons hoe hier aandacht is voor bloemen en planten, zelfs op een afgelegen kleine parking.

De Mondsee is het warmste van de 76 meren van Salzkammergut . We zagen dan ook heel wat zwemmers. Misschien was het daarom dat 4 geblokte brandweermannen zich in een duikerspak wurmden terwijl hun zuurstofflessen al klaar stonden.

Ons eigenlijke doel, Sankt Gilgen, ligt aan de Wolfgangsee die vandaag een prachtige turquoise kleur had.

We wandelden door het kleine stadje waar de moeder van Mozart geboren werd en waar ook zijn zus, Nannerl, toen ze getrouwd was, heeft gewoond. Na een hapje, voor elk van ons een Wiener Schnitzel, op het terras van het Papageno restaurant, waren we in vorm om onze bergschoenen aan te trekken.

In 11 minuten ben je boven op de Zwölferhorn, die 1747 meter hoog is. Het uitzicht is er prachtig, maar vandaag hing er een soort nevel over de meren. Volgens het weerbericht is het code geel en wordt er vanavond onweer verwacht.

Na zo een drie kwartier stappen langs de panoramaweg begon het stevig te waaien. We zagen de wolken de berg op vliegen en voor we het wisten, zaten we er midden in. Ik was opgelucht toen we het station van de kabelbaan bereikten zonder storm of regen. Ook al hadden we geen uitzicht door de dichte mist, toch bleven we nog even boven, op het terras van een berghut. De eigenaar had de zaak twee jaar geleden overgekocht, geen ideaal moment om iets nieuws uit de grond te stampen. Toch had hij er goede moed op. Hij wilde graag weten uit welk land we kwamen om zich een idee te vormen over het heropstarten van het toerisme. Tot hiertoe had hij vooral Tsjechen gezien.

In een dichte wolk gleed ons eitje naar beneden, maar de wind deed het behoorlijk schommelen. De temperatuur was ondertussen gezakt naar 17° en juist toen we aan de auto op de parking aankwamen, begon het te druppelen.

Ondertussen zitten we in Gmunden weer op ons terrasje. Hier is het nog 21°. Hopelijk blijft het stil vannacht. Morgen rijden we naar Salzburg als afsluiter van onze vakantie in Oostenrijk.

Groetjes

1. Jacqueline en Guido:
    13 juli 2021
    Myriam, jij schildert met woorden…
  2. Deman Bianca:
    14 juli 2021
    Weer een vlot en aangenaam verhaal om te lezen. Het is alsof we het allemaal met ons eigen ogen kunnen zien. 😘
  3. Leo Huysmans:
    14 juli 2021
    Uw verhalen doen watertanden om er ook naar toe te trekken. Geniet van de laatste dagen.
  4. Ria:
    14 juli 2021
    Wat een mooie belevenissen! Geniet nog met volle teugen van jullie uitstap naar Salzburg 😉👍
  5. Anne:
    14 juli 2021
    Myriam, ik ga echt je verhalen missen. Ben benieuwd naar je laatste over Salzburg.