Donderdag, 1 juli 2021 Van thuis naar Bichlbach, Tirol

1 juli 2021 - Heiterwang, Oostenrijk

Om 8.15 uur zaten de koffers in de auto en was ook de mondvoorraad ingeladen: zelf gebakken brood met omelet en zelf gebakken wafeltjes. Donderdag is onze vaste picknick dag, maar vandaag doen we dat enkel onder ons tweetjes. Kleine Ruben gaat ook naar Oostenrijk, maar hij komt pas een paar dagen later naar de bergen.

Voor Jan heeft een rit naar Oostenrijk altijd iets nostalgisch. Hij reed er als tiener verscheidene keren naartoe in een autobus volgeladen met zangertjes van het Antwerps kathedraalkoor. Die concertreizen waren unieke ervaringen.

Onder een grijs wolkendek met maar af en toe een spatje regen verliep de rit vrij vlot. Echte files hadden we niet maar de vele wegenwerken zorgden wel voor redelijk wat vertraging. De wegrestaurants waar we stopten, waren zo goed als leeg. Net als wij hadden de meeste mensen een picknick bij en werd er alleen een bezoek gebracht aan het sanitair. Dat is ondertussen van 0,50 cent naar 0,70 cent gestegen. Ik vermoed dat de uitbaters redelijk wanhopig zijn en zo toch nog wat geld in het laatje willen krijgen.

Aan de grens met Oostenrijk stond politie, maar we werden er niet uitgepikt voor een steekproef.

We brengen één nacht door in een klein hotelletje in Bichlbach, een typisch bergdorpje. De eigenaar is een heel vriendelijke jongeman. Hij vertelde dat er dringend toeristen moeten komen want hij houdt het hoofd anders niet meer boven water.

In het hele dorp was maar één restaurantje open, een soort pizzeria. Ik heb er alvast mijn eerste Wiener Schnitzel van deze vakantie gegeten, maar Jan verorberde een lekkere pizza. Dat had hij dubbel en dik verdiend na een rit van bijna 800 km.

Ik heb wat geluistervinkt toen de eigenares een babbeltje sloeg met één van de klanten. Haar zoontje startte vorig scholjaar in het eerste leerjaar en heeft door corona ook heel wat lessen in het tweede leerjaar gemist. Het gevolg is dat het kind nauwelijks kan schrijven. Schoolwerk thuis maken onder toezicht van mama verloopt blijkbaar met roepen en tieren. Wat een toestanden allemaal! Gelukkig zijn steeds meer mensen (geimpft’ (nieuw Duits woordje geleerd vandaag) en zijn er toch betere vooruitzichten.

Slaapwel

1. Pieter-Jan Peeters:
    1 juli 2021
    Wat een leuk begin van een welverdiende vakantie 😊
  2. Lien Bosmans:
    1 juli 2021
    Dikke knuffel voor mijn oma en opa! PS van di shnitzel en pizza wil ik wel eens proeven 😊
  3. Leo Huysmans:
    1 juli 2021
    Geniet van een welverdiende nachtrust en morgen op weg naar de eindbestemming.
  4. Herman Plasmans:
    2 juli 2021
    Al een mooi verslag, doe zo voort, ik wil nog veel lezen
  5. Ria:
    2 juli 2021
    Gelukkig zijn jullie vlotjes tot in Oostenrijk gereden 👍 Geniet van een heerlijk ontbijt ☕ en succes met de resterende kilometers! Benieuwd naar jullie komende avonturen!
  6. Magda Wynants:
    2 juli 2021
    Dat is al een leuk begin. Kijken al uit naar het volgende verhaal.