De eerste dag - vrijdag 11 juni

11 juni 2010 - Beijing, China

Na enig afdingen bracht een taxi ons van de luchthaven naar het Gloria Plaza Hotel. Daar stonden we tot onze verbazing voor een gesloten deur. Gelukkig kwam er iemand leveren en glipten we zo snel binnen. Volle vuilbakken en sigarettenpeuken op de salontafeltjes gaven ons niet echt een gerust gevoel, bovendien was er geen enkele gast te bespeuren. In mijn beste Chinees kwam ik te weten dat de renovatiewerken vertraging hadden opgelopen en pas over drie jaar zouden klaar zijn. We hadden dus betaald voor een hotel dat dicht was en stonden daar met onze valiezen. Na heel wat handen- en voeten-Chinees hebben we een bewijs met stempel ontvangen – zo hopen we ons geld terug te krijgen. Nu verblijven we in het Holiday Inn Hotel. Het is hier pico bello in orde, maar wel erg ver van het centrum en de bezienswaardigheden. Ons normale programma hebben we dan maar omgegooid om nog iets van onze eerste dag te maken.

Zonder enige rust te nemen, bezochten we de tempel van de Hemelse Vrede, prachtig!!! Naast de tot in de kleinste details versierde houten tempels waren we ook erg onder de indruk van de eeuwenoude cypressen die in het park staan. Die kronkelende stammen hebben heel veel turbulente jaren van de Chinese geschiedenis meegemaakt. Na drie uur slenteren, bewonderen en fotootjes nemen, voelden we stilaan de vermoeidheid wegen. Ik ben al herhaaldelijk op mijn eentje of met een glimlachende Chinees samen gefotografeerd.De Chinezen vinden mij blijkbaar een bezienswaardigheid… Na een taxirit zijn we nog even bij een bakker om de hoek binnengewipt voor heerlijke koffiekoeken en dan was het meer dan tijd om de jetlag zijn werk te laten doen. Slaap wel!

1. Simonne Verbraeken:
    12 juni 2010
    Myriam en Co
    Blijf op een oosterse manier glimlachen bij al je reisavonturen. We volgen jullie op de voet. Simonne.
  2. Filip:
    13 juni 2010
    Oh nee, gelukkig dat toch nog alles in orde is gekomen! (goed opgelost ;) )