De Muur van Xian

17 juni 2010 - Xian, China

De Muur van Xi an Donderdag 17 juni

Na een ontbijt met ons tweetjes, Paul was al naar zijn werk, vertrokken we  met de bus naar de muur die het oude centrum van Xi an al sinds eeuwen omgeeft. Boven huurden we twee fietsen om een afstand van ongeveer 14 km te overbruggen. In het begin viel dat goed mee, maar naar het einde toe brandde de zon op ons hoofd en weerkaatsen de hete stenen nog extra warmte.

We kregen onderweg een kleine show met drummende meisjes in blinkend rode pakjes. Krijgers in middeleeuwse kostuums marcheerden ondertussen volgens mooie patronen en zwaaiden met hoge speren, indrukwekkend.

Regelmatig stopten we om een wachttoren te bekijken of om van het uitzicht over de lanen met bomen te genieten.

Om niet helemaal weg te smelten wandelden we na onze fietstocht onder de bomen naar een supermarkt waar ik Chinees lekkers bij elkaar heb gezocht; een kippeboutje met koude groentjes die door een bediende in een kom werden voorzien van kruiden en olie, heel kleine krokante graankoekjes en om af te ronden twee Belgisch uitziende koffiekoekjes. Spijtig dat we zo weinig producten herkennen, we zouden de hulp van een Chinese gids kunnen gebruiken. Gilberte speelde op veilig en koos voor een boterham met tomaat en ziz-kaas, nochtans was mijn Chinees eten reuze lekker.

In het hotel kwamen we even op temperatuur om daarna nog  door de moslimwijk te wandelen, waar we onze weg niet echt vonden. Een taxi bracht ons terug naar het hotel. Samen met Paul aten we in het benedenrestaurant. Het buffet van Holiday Inn was om eerlijk te zijn beter.

Vanavond reden we een eindje naar een prachtig verlicht park in de buurt van de grote pagode om er tussen massa`s Chinezen te wachten op het waterballet van de dansende fonteinen. Heel wat jonge mensen grepen hun kans om hun Engels te oefenen door met ons een babbeltje te slaan. We ontmoetten een Chinees meisje dat in Amerika aan de universiteit Finances studeert en een mama die een heel jaar alleen voor haar twee peuters moet zorgen omdat haar echtgenoot studies en werk in Griekenland combineert. Heel wat jonge Chinezen zijn erg ambitieus en hebben er veel voor over om vooruit te komen. Zodra de fonteinen begonnen met spuiten was van die ambitie niet veel meer te merken. Elkaar nat maken en middenin de waterstraal gaan staan was veel belangrijker.

Morgen wordt het volgens de voorspellingen 35 graden en dat is koeler dan de dagen daarna. Daarom gaan we morgen naar het Terra Cotta leger, waarschijnlijk komen we `s avonds zelf als gebakken ventjes terug...

1. Rita Van den Buijs en Jan:
    17 juni 2010
    Op ne fiets rijden in China: wie had ooit gedacht, Myriam, dat ge dat nog zou doen!
    Echt prachtige dingen die jullie daar meemaken en zeer goed beschreven. Leerkrachten hebben dan toch ook andere eigenschappen dan alleen maar lesgeven!...
    Groetjes uit de Costa Brava!