Zondag, 4 juli 2021 Bergwandeling Hauser Kaibling

4 juli 2021 - Öblarn, Oostenrijk

De bergschoenen zijn met succes ingewijd.  Vanmorgen waren we vroeg uit de veren omdat de weersvoorspelling voor de namiddag niet goed was. Met een dikke trui op het terras genoten we van onze pistoletjes en maakten we een lunchpakket voor op de bergen. Heel even kregen we het gezelschap van een eekhoorntje.

Op een half uurtje rijden van hier ligt het dorpje Haus. Daar vertrekt een kabelbaan met knalgele eivormige bakjes. Om nog een stuk hoger te geraken namen we daarna een zetellift. Er zijn nog weinig toeristen. Alles kon verlopen in ons kleine bubbeltje en dat gaf een veilig gevoel.

De wandeling die Jan had uitgekozen, had een gemiddelde moeilijkheidsgraad, maar in het begin was het toch behoorlijk hijgen en puffen om 150 meter te klimmen. Onmiddellijk daarna volgde een vrij steile afdaling langs smalle kronkelende paden en opnieuw schoot mijn hartslag de hoogte in. Gelukkig was dat maar een kort stukje, daarna was het enkel en alleen genieten van de prachtige vergezichten.

De bewegwijzering was niet ideaal. Een oudere vrouw, die duidelijk veel wandelervaring had, heeft ons goed geholpen. Ze had een gedetailleerde kaart bij en zo zijn we op onze eerste tocht niet verloren gelopen. De pistoletjes smaakten heerlijk op een bankje met zicht op het dal in de diepte.

Toen we de zetellift naar beneden namen, kruisten we een jonge vrouw met naast haar op het zitje een prachtige golden retriever. De hond was de rust zelf.

Aan de stations van de twee kabelbanen kunnen kinderen zich reuze amuseren. Er zijn speeltuintjes met een grote zandbak en zelfs een mini-zoo. Wij vonden de hangbuikzwijntjes heel schattig. Geaaid hebben we ze niet, ook al was dat toegestaan.

Na de inspanning volgde de ontspanning. De voorspelde regen bleef uit. Zo konden we weer genieten van ons terras.

Koken op zondagavond vonden we geen goed idee. In Gröbming was er nog plaats op het overdekte terras van s’Speiskammerl. Overheerlijk eten, opgediend door een oudere dame in een Dirndl in tinten van roze met hele fijne bloemetjes erop. Het hagelwitte bloesje met de iets langere kanten mouwen maakten het geheel af. Spijtig dat zoiets bij ons niet in de mode is. We zagen hier gisteren een ganse familie in klederdracht, zelfs de kleine baby in zijn maxi cosy had een Lederhose aan, echt schattig.

De beloofde regen kwam toen we ons dessert bijna op hadden. Galante Jan heeft de auto voorgereden. Ondertussen zijn we weer thuis en probeert hij de houtkachel aan de praat te krijgen. Zijn padvinder skills, die hij bij de KSA opdeed, zullen van pas komen.

Tot morgen

1. Leo Huysmans:
    4 juli 2021
    Ziet er inderdaad wel steil uit. In ieder geval heel mooie zichten.
  2. Hilde:
    4 juli 2021
    Wandeling in de wolken ☁️ Speciaal hè Geniet er maar van en zeker van dat houtkacheltje …
  3. Anne:
    Wat prachtige foto's!!!
  4. Deman Bianca:
    5 juli 2021
    Prachtige zichten en wandelen in de wolken creëert zo een speciale atmosfeer dat je je alleen op de wereld waant. Doet me aan Zwitserland denken! Geniet maar van de mooie omgeving en de rust...
  5. Noel De Goe:
    5 juli 2021
    Zo te zien zullen je berg schoenen goed van pas komen…genieten maar van dat prachtig natuur decor.
  6. Els en Hugo:
    Op de foto's zien we een bloem tussen de bloemen. Knap. Els en Hugo
  7. Myriam:
    ;-)
  8. Els en Hugo:
    5 juli 2021
    Prachtig verhaal en prachtige foto's. Om van te genieten. We kijken weeral uit naar het verslag van morgen. Els en Hugo